niedziela, 18 kwietnia 2010

„Twój świat. Twoja wyobraźnia." - Czy drugie życie nie staje się pierwszym?


Second Life (SL) jest to wirtualna gra, częściowo płatna. Udostępniona została w roku 2003 przez firmę Linden Lab, która znajduje się w San Francisco i założona została przez Philipa Rosedale’a. Uczestnik wchodzi do utworzonego wirtualnego świata, w którym dzięki udostępninym narzędziom może go modyfikować i uczestniczyć w jego gospodarce. Według oficjalnych danych pod koniec 2009 roku zarejestrowanych było ponad 9 mln graczy.








Hasło reklamowe gry brzmi: Your World. Your Imagination (Twój Świat. Twoja Wyobraźnia).

W świecie SL można wyróżnić kilka rodzajów kont uczestników:

  • Pierwsze podstawowe (ang. First Basic) – konto darmowe
  • Dodatkowe podstawowe (ang. Additional Basic) – każde kolejne konto podstawowe kosztuje 9,95 dolarów jednorazowej opłaty. W praktyce jednak opłata nie jest pobierana i istnieje nieoficjalny limit 5 kont na jeden adres IP.
  • Premium – konto płatne. Posiadacze tego konta mogą być właścicielami ziemi w Second Life (na koncie podstawowym można jedynie wynajmować ziemię, bądź budynki), dodatkowo dostają co tydzień stypendium w wysokości 300 L$ (Linden Dollar – jednostka monetarna w SL) oraz 1000 L$ jako premię startową przy rejestracji. Opłaty za konto Premium zależą od wybranego sposobu płatności:
    • Opłata co miesiąc: 9,95 dolarów
    • Opłata co 3 miesiące: 22,50 dolarów (7,50 dolara za miesiąc)
    • Opłata roczna: 72 dolary (6 dolarów za miesiąc).

Uczestnik wybiera sobie postać, zwaną awatarem i opisuje ją zamieszczając informacje podobne jak na portalach społecznościowych. Tworząc własną postać można zaprojektować wszystko łącznie z kształtem ust, w podobny sposób tworzy się ubranie postaci. Dzięki temu jest praktycznie nie możliwe spotkanie dwóch takich samych postaci w grze. Uczestnik obraca się w świecie z góry narzuconym. Większość lokacji przypomina te znane z życia. Jednak główną i najważniejszą cechą SL są możliwości interakcji z otoczeniem, jakie posiada każdy gracz. Oprócz tego SL posiada także własną ekonomę. Jednostką monetarną w Second Life jest Linden Dollar (L$). Przy pomocy tej waluty dokonuje się wszelkich transakcji w SL. Według szacunkowych danych dostępnych na stronie internetowej Second Life, przeciętnie w ciągu dnia dokonywane są transakcje na sumę rzędu 400 – 500 tysięcy dolarów amerykańskich. Użytkownik może zakupić ziemię w SL i różnego rodzaju przedmioty: od kompletnych domów poprzez zwierzęta i pojazdy do ubrań czy skryptów. Większość rzeczy wykonywana jest przez samych użytkowników. można natknąć się na sprzedaż usług oferowanych przez użytkowników. Nazwa ta obejmuje szeroki wachlarz możliwości: od budowniczych czy programistów (tworzenie konkretnych skryptów) poprzez DJ-ów czy sprzedawców do usług seksualnych (taka możliwość istnieje tylko w wersji dla graczy pełnoletnich. W wersji Second Life przeznaczonej dla graczy poniżej 18 roku życia takie praktyki są zakazane i skutkują natychmiastowym banem). Dzięki temu nawet jeżeli użytkownik nie dysponuje zdolnościami niezbędnymi mu do otworzenia własnego interesu, może skorzystać z pomocy innych.

Wiele firm oraz uniwersytetów, nawet tak znanych jak Harvard i Oxford, używa platformy Second Life do celów edukacyjnych i treningowych. Z portalu tego korzysta jednak wiele innych osób, w tym także dzieci, które gra ta pochłania bardziej niż prawdziwe życie. SL oferuje wiele, dla osób z wyobraźnią, ale musi być ona zdroworozsądkowa. Jednym słowem, co za dużo to niezdrowo. Niejednokrotnie jednak młodzi ludzie pochłonięci są tą grą bardziej niż realny życiem. Przewartościowują swój świat i w tej potyczce niestety wygrywa SL.

A Waszym zdaniem SL niesie ze sobą jakieś zagrożenia, czy tylko wartości edukacyjne?

3 komentarze:

  1. Korzyścią jest na pewno rozwijanie wyobraźni, możliwość uruchamiania kreatywności uczestników gry i wiele innych. Gra niesie ze sobą też zagrożenia, że może być niewłaściwie wykorzystana przez dzieci, ale moim zdaniem więcej jest tu jednak pozytywnych aspektów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem gra ta jest dość kontrowersyjna i stąpa po cienkiej linii przyzwoitości. Co prawda może ona rozwijać wyobraźnię i kreatywne myślenie, co jednak się stanie gdy dzieci "dostaną się" na niecenzuralną część gry? A wszyscy wiemy jak to się odbywa - masz 18 lat? - tak - i gracz zostaje zalogowany...

    OdpowiedzUsuń
  3. uwazam ze negatywna cecha tej gry jest uzaleznienie od niej no ale to tyczy sie takze innych gier ale tutaj problemem moze byc zapomnienie o rzeczywistym swiecie i wykreowanie sobie swiata w tej grze. a poztytwow napewno jest tez duzo mozna sie odprezyc przy tej grze oraz zapomniec o problemach z relanego swiata.

    OdpowiedzUsuń